Rubic ble startet med et hovedmål om å forenkle hverdagen til lag og foreninger. I dag er Rubic et komplett medlemssystem som lar ledelse og administrasjon i foreninger og idrettsklubber, trenere, medlemsansvarlige, medlemmer og foreldre bruke tiden sin på det som er viktig. Men for å fortelle historien, må vi tilbake helt til starten. 

Ut med gamle Excel-ark

Anders Retterås fra Lillehammer ble lagleder for sønnens fotballag i 2013. Fra den forrige laglederen fikk han overlevert et Excel-ark med oversikt over fotballkamper og spillere. Det ble fort en tidkrevende arbeidsmetode. Excel-arket måtte stadig redigeres slik at alle spillerne fikk spille med alle. For hver endring måtte Excel-arket lagres og sendes ut på nytt til alle foreldrene på e-post. Deretter var det bare å håpe på at alle så på den siste versjonen.

Heldigvis for idretten hadde Anders fulltidsjobb som utvikler. Hans løsning på det ikke-fungerende regneark-systemet ble å lage en enkel nettside som erstattet arket. I 2013 var mobilapper på vei inn, og Anders lagde en app. Med denne kunne alle foreldrene få pushvarsler om endringer og når de skulle møte på kamp. 

Starten på LagetMitt

Appen som startet som en løsning for at sønnens fotballag kunne følge med på kamper og treninger, ble stadig mer populær. De andre laglederne hørte om appen, og ønsket seg det samme. Appen ble utviklet for å kunne ha flere lag. Etter hvert ønsket også klubben tilgang, og nye funksjoner kom til. 

Vervet som banefordeler var klubbens minst populære. De fleste orket bare én sesong ettersom de var klar over at ansvaret ville innebære e-poster, Excel-ark og telefoner til alle døgnets tider. Med få baner og mange lag var det stadige endringer. Med det kom den populære funksjonen for banefordeling, som gjorde vervet enklere. Nå kunne foreldre og spillere varsles om endringer via pushvarsler på telefonen. 

Ryktet om en app for idrettslag begynte å spre seg

Etter å ha vært en løsning for bare sønnens klubb var det flere som begynte å bruke appen LagetMitt. Etter noen sesonger begynte ryktet å spre seg, og flere lag og klubber i regionen tok kontakt. Blant de første til å ta LagetMitt i bruk var Lillehammer Ishockeyklubb. Fotballklubbene i nærområdet kom etter. 

Med flere klubber på laget, ble det høsten 2015 mange henvendelser og mye tid som ble brukt på å gi support. Anders tjente ikke penger på appen og stod ved et veiskille. Enten måtte han legge ned LagetMitt, eller satse på fulltid. 

Forretningsidé for idrettslag som sleit med økonomistyringa

I 2014 satt Rune Solholm Bakken et annet sted i Lillehammer og skulle skape en foretningsidé i forbindelse med masterstudier i Innovasjon og næringsutvikling på Høgskolen i Lillehammer. Som ishockeydommer i eliteserien og fotballspiller i andre divisjon visste Rune at det var mange dårlige systemer og mange idrettslag som sleit med økonomistyringa. Mange sleit med grunnleggende ting som å få kontroll på ubetalte medlemsinntekter. 

Rune og to kamerater lagde en forretningsplan og hadde flere møter med Skåppå kunnskapspark. De andre trakk seg ut, og Rune fortsatte på egenhånd og fikk støtte fra Innovasjon Norge. Avaris Consulting i Gudbrandsdalen ble med på lasset, og lagde den første versjonen av det som skulle bli Rubic. Kravene fra Innovasjon Norge var at Rune måtte skaffe samme sum som han fikk i støtte. Gjennom ulike investorer skaffet Rune nok kapital. De samme investorene som ble med i 2015 er fremdeles med på laget i dag. 

Lillehammer Cykleklubb ble kunde nummer én, og Kvam Idrettslag ble kunde nummer to. 

Legge ned LagetMitt eller satse for fullt?

Samtidig satt Anders ved et veiskille, skulle han legge ned LagetMitt eller satse for fullt? Rune trengte en utvikler for å utvikle systemet. Det ble en vinn-vinn situasjon, Anders kunne drive med hobbyen sin på heltid, og Rubic kunne bygges opp fra innsiden. 28. februar 2016 ble Anders ansatt nummer to etter Rune, og Rubic kjøpte appen LagetMitt. 

Veien videre

Det tok to år å bygge Rubic. Da det stod ferdig ble systemet godkjent av Norges Idrettsforbund (NIF). Deretter ble dugnadsløsningen utviklet, og Rubic hadde pilotkunder som Visit Lillehammer, Peer Gynt og Furusjøen Rundt. Gjennom nettverk og kontakter fikk Rubic flere lokale kunder. Ski- og fotballklubben Lyn vant de gjennom en anbudskonkurranse hvor de stod som en soleklar vinner. 

Doblet antallet kunder

1. januar 2018 var Rubic kommersielt ute i markedet, da hadde de vært NIF-godkjente i to år og hadde 40 kunder. Litt over et halvår senere er antallet mer enn doblet. 

I dag fungerer LagetMitt og Rubic side om side og har full integrasjon med hverandre. LagetMitt er først og fremst et lagleder-verktøy og en app for oversikt over alle aktiviteter, mens Rubic gir full oversikt over medlemsregistrene dine, og mye, mye mer. 

Første fase av mottakelsen var spennende, men mye gikk over stokk og stein. Som da Lillehammer Cykleklubb skulle sende ut tekstmeldinger til alle sine medlemmer, og de gikk ut fra Runes mobil. 950 av mottakerne var i realiteten ikke lenger medlem, men lå i medlemslisten fra det forrige systemet. Runes telefon stod ikke stille resten av dagen. Den gangen lurte Rune og Anders litt på hva de drev med, men de har lært mye på veien og nå er Rubic på god vei mot å gjøre hverdagen mye enklere for idrettslag og  foreninger. Kort sagt forenkle hverdagen for frivillige, foresatte og ansatte slik at de kan fokusere på det som betyr noe. 

 

Nysgjerrig? Test Rubic gratis i 30 dager du også.

Se tidligere blogginnlegg

Barn som står på slalåm

Gjør foreningsarbeidet ukomplisert

Gjør foreningsarbeidet ukomplisert Hvor mange medlemmer har dere egentlig? Har alle betalt medlemskontingenten? Får de oppdatert og viktig informasjon fra styret og ledelsen? Du skal

Read More »